Monica C. de Ruiter, schrijver en journalist

Monica C. de Ruiter, schrijven en journalist

Monica C. de Ruiter is journalist, schrijver en geeft rondleidingen in het Rijksmuseum. Ze is net als ik een Artist’s Way lover van het eerste uur. Onlangs kwam haar boek uit Kijk als een Kunstenaar, Van theedoek tot terpentine: hoe schildertechnieken en materialen de kunstgeschiedenis beïnvloeden.

De mythe van de kunstenaar

Schilders gaan hun inspiratie achterna. Maar op het moment dat ze daar vorm aan willen geven, stuiten ze meteen op praktische hindernissen. Ze moeten keuzes maken, afdalen naar de praktijk.” Dat is de eerste zin uit mijn boek, over dat afdalen naar de praktijk, daar gaat het over.

Er zijn veel mythes over kunstenaars: dat ze excentriek , egocentrisch en arm zijn bijvoorbeeld. Maar de kunstenaars die ik voor mijn boek interviewde, waren goed functionerende, sociale en hardwerkende mensen, vaak met werkdagen van 9 tot 5. 

Kunstenaars vertellen wel over momenten dat een schilderij haast vanzelf lijkt te ontstaan, maar daar gaat veel studie, onderzoek en oefenen aan vooraf. Dat herken ik zelf ook, als aan alle voorwaarden is voldaan, word je soms even opgetild en schrijft het verhaal zichzelf. 

Meters maken

Als ik over kunst schrijf of over iets anders waar ik van hou, dan kan ik wel eens doorschieten, in een soort lyrische poëzie. Gelukkig had ik een hele fijne redacteur, die dat juist mooi vond en zei: “Als jij verliefd bent op een schilderij dan geloof ik je. Dus ga gewoon door en als je bang bent dat het te veel is, dan schrijf je dat tussen haakjes erbij.” Dat was fijn want dan hoefde ik me niet in te houden terwijl er toch ruimte was voor mijn innerlijke criticus. Die stond tussen haakjes en ik kon creatief doorschrijven. Mijn redacteur was eigenlijk zonder dat hij dat wist een soort Artist’s Way tips aan het geven.

Het is heerlijk om die vrijheid te voelen tijdens het schrijven en toeval en onvoorspelbaarheid toe te laten, dat geeft een gevoel van onschuld. Dus niet redigeren tijdens het schrijven maar gewoon doorgaan, doorgaan, doorgaan. Want een redigeer hoofd is heel anders dan een schrijf hoofd, dan ben je met de buitenwereld bezig, net als een galeriehouder heel anders is dan een kunstenaar. “Ik wil geen perfecte hoofdstukken” zei mijn redacteur, “ik wil dat je meters maakt.”

Door kennis ga je beter kijken

Ideeën en inspiratie moeten gemanifesteerd worden in vorm en dat is meestal gewoon hard werken. Zelf heb ik vier jaar aan dit boek gewerkt en dat was natuurlijk niet elke dag feest. Zonder de Artist’s Way was het me niet gelukt, de Artist’s Way heeft mij leren doorzetten.

Kennis wordt soms ondergewaardeerd, de focus ligt erg op gevoel, maar door kennis ga je beter kijken. Begin 20e eeuw werden mensen chagrijnig dat er ineens analytisch naar schilderkunst werd gekeken, met behulp van röntgenfoto’s en onderzoek. Ze waren bang dat de magie er van af ging maar uiteindelijk ontstond daardoor juist meer bewondering en verwondering.

Dagelijks schrijven

Als kind schreef ik brieven aan god. Eigenlijk een soort begin van de ochtendpagina’s. De ochtendpagina’s, de drie dagelijkse handgeschreven bladzijden uit de Artist’s Way, vind ik heerlijk om te doen. Gewoon mogen klagen, jubelen, raaskallen, en onlogische afslagen nemen, dan kom je altijd ergens anders uit dan waar je begint, bij een oplossing die je met je ratio alleen niet had kunnen bedenken. Ik herinner me dat ik een titel zocht voor een artikel in de krant, het ging over een schilder die ook borduurde, ik kwam er logisch gezien maar niet uit tot ik ochtendpagina’s ging schrijven, toen was het er ineens: ‘Stiksels van Schoonheid.’


Het boek van Monica C. de Ruiter kun je hier bestellen: https://www.meulenhoff.nl/producten/kijk-als-een-kunstenaar-9789029092135

Wil je een rondleiding in het Rijksmuseum door Monica? Vraag naar de mogelijkheden: monicaderuiter@gmail.com of via http://www.linkedin.com/in/monicaderuiter